RT voor NT2-leerlingen: Taal- en Leesondersteuning & Begeleiding in het Basisonderwijs
Algemene informatie
De begeleiding wordt aangeboden aan individuele leerlingen of kleine groepjes van twee tot maximaal vier leerlingen.
De leerlingen zijn veelal anderstalig of meertalig. Ook Nederlandse leerlingen met een achterstand in taalontwikkeling komen in aanmerking voor deze hulp. Met anderstalige leerlingen worden kinderen bedoeld die pas op school voor het eerst in aanraking zijn gekomen met de Nederlandse taal.
Verbetering van de Nederlandse taalvaardigheid
Veel leerlingen hebben een achterstand in hun taalontwikkeling. Dit kan zich uiten in onder andere problemen met mondelinge taalvaardigheid, moeite met het begrijpen van de leerkracht tijdens instructies of het begrijpen van opdrachten. Daarnaast laten veel leerlingen achterstanden zien op het gebied van spelling, taal en begrijpend lezen.
De ondersteuning is maatwerk en afgestemd op de specifieke zorgvraag van de leerling. Er wordt gewerkt met leerlijnen voor spelling en grammatica, met als doel het dichten van hiaten en het behalen van minimaal taalniveau 1F. Daarnaast is de begeleiding gericht op het uitbreiden van de woordenschat (schooltaal). Hierbij wordt onder andere aandacht besteed aan woordrelaties zoals woordstructuren, betekenisrelaties, figuurlijk taalgebruik en woordsoorten. Ook leren leerlingen strategieën om zelfstandig nieuwe woorden te begrijpen en te onthouden. Door de focus te leggen op spelling, grammatica en woordenschat worden tevens betere resultaten behaald op het gebied van begrijpend lezen.